Toto je rok AI v biznise. Prečo?

Revolučné zmeny prichádzajú bez zaklopania

Nová éra digitalizácie prináša revolučné zmeny v spôsobe práce. Prelomovým momentom bolo globálne sprístupnenie Chatu GPT verejnosti v novembri 2022. Odvtedy sa rozšírili aj ďalšie veľké jazykové modely (LLM), ako napríklad Gemini a Claude. Technologické giganty investujú miliardy do vývoja pokročilých jazykových a multimodálnych modelov, čo je dôkazom pretrvávajúcich pretekov v technologickom pokroku podporovaných rastúcim dopytom užívateľov a firiem.

Podľa Svetovej banky[1] dosiahol vývoj umelej inteligencie (AI) novú úroveň sofistikovanosti, ktorú sme si predtým nedokázali predstaviť. Nové startupy zamerané na generatívnu AI vstupujú na trh rýchlym tempom, pričom najväčší záujem investorov vzbudzuje generovanie obsahu a infraštruktúra generatívnej AI. Umelá inteligencia má obrovský potenciál pomôcť krajinám s nízkymi a strednými príjmami riešiť problémy v kľúčových oblastiach, najmä v poľnohospodárstve, zdravotníctve, vo vzdelávaní, v energetike, vo finančnej inklúzii či v klimatickej odolnosti.

Prijatie digitalizácie už nie je voľbou. Je to nevyhnutnosť. (Axel van Trotsenburg, World Bank, 2024)

ChatGPT začalo celosvetovo aktívne využívať viac ako 200 miliónov ľudí. Skúsenosť s AI má každý piaty obyvateľ Slovenska[2], pričom viac ako polovica z nich práve s ChatGPT. Je to, akoby sa technologické preteky presunuli z korporácií do širokého spektra podnikateľov, ktorí začali AI modely využívať vo svojich firmách. Charakteristický pre súčasnosť je okrem nástupu umelej inteligencie aj rozmach ďalších kľúčových technológií, ako sú internet vecí (IoT), 5G siete, robotika, blockchain, cloudové riešenia, analýza veľkých dát, virtuálna či rozšírená realita (VR/AR), ktoré spolu s pokročilými jazykovými modelmi zásadne menia prostredie podnikania, práce a každodenného života.

Podľa spoločnosti McKinsey[3], ak bol rok 2023 rokom, keď svet objavil generatívnu umelú inteligenciu, rok 2024 je rokom, keď organizácie začali túto novú technológiu skutočne využívať a získavať z nej obchodnú hodnotu.

„Celosvetovo 65 % organizácií začalo pravidelne používať generatívnu umelú inteligenciu, čo je takmer dvojnásobok oproti prieskumu pred desiatimi mesiacmi.“ (McKinsey & Company, 2024)[4]

Ďalšou revolučnou novinkou, ktorá má potenciál zásadne zmeniť spôsob, akým zamestnanci v rôznych odvetviach vykonávajú svoju prácu, sú multimodálne veľké jazykové modely (MLLM). Integrujú textové, vizuálne, zvukové a senzorické dáta a predstavujú významný pokrok v oblasti umelej inteligencie. Integrácia MLLM do pracovných procesov môže viesť k významnému zlepšeniu produktivity a inovácií.

Tento vývoj prináša nielen príležitosti, ale aj výzvy, ako je potreba nových zručností a kompetencií medzi zamestnancami. Preto je dôležité, aby organizácie investovali do školení a poradenstva v oblasti digitalizácie, aby mohli plne využiť potenciál týchto technológií a udržať krok s dynamicky sa meniacim trhom.


[1] World Bank. (2024). Digital Progress and Trends Report 2023. Dostupné na: https://openknowledge.worldbank.org/server/api/core/bitstreams/95fe55e9-f110-4ba8-933f-e65572e05395/content

[2] Inštitút pre verejné otázky. (2023). Skúsenosti s umelou inteligenciou má na Slovensku každý piaty človek. Dostupné na: https://www.ivo.sk/8938/sk/aktuality/skusenosti-s-umelou-inteligenciou-ma-na-slovensku-kazdy-piaty-clovek

[4] McKinsey & Company. (2024). McKinsey Global Survey on AI: 1,363 participants at all levels of the organization, Feb 22–Mar 5, 2024.

Digitálna koalícia — Národná koalícia pre digitálne zručnosti a povolania Slovenskej republiky

Bottova 7939/2A, 811 09 Bratislava

+421 2 322 844 43
info@digitalnyradca.sk

Digitálny

Radca

Pre meniaci sa
pracovný trh IT